Una entrevista... Bruno Miteyo


Ahir va sortir aquesta entrevista al diari i crec que és molt interessant, per això he pensat en penjar-la al blog.

Bruno Miteyo, director de Càritas al Congo:
"Arriben armes des d'Europa en Airbus"

"Un avió va aterrar en l'Hudson i va sortir en la premsa; nosaltres amb prou feines existim". "Per perdre la por, mata a una dona," diuen els caps a les criatures reclutes"

SERGIO HEREDIA - Madrid. - Bruno Miteyo (Katanga, RD Congo, 55 anys) concentra el discurs en la pobresa i l'educació. Parla de forma interrompuda, seleccionant les paraules, i només es deté de vegades, quan se li entristeix el rostre. És evident que ha vist moltes coses: com a responsable de Cáritas, porta anys assistint a l'horror en la República Democràtica de Congo, on quatre forces combaten des de 1996. " Potser ha estat vostè alguna vegada a Kinshasa?, coneix algun europeu que ho hagi fet? - es pregunta-.Tal vegada allà tingui la clau: el nostre és un altre gran conflicte oblidat... ".

I mentre, prossegueixen les matances...
Fa dos anys, quan vaig estar a Madrid, vaig anunciar que hi havia hagut quatre milions de morts al Congo. Ara ja hi ha cinc milions. No vull tornar dins de dos anys i parlar de sis.

Cinc milions, i amb prou feines es parla d'això.
Fa alguns mesos, vaig anunciar que part de l'exèrcit rebel ruandés havia utilitzat els matxets per assassinar mil persones en un llogarret.

Això va sortir als papers.
És cert: ho va fer durant dos dies. En aquelles dates, es va saber que un avió nord-americà havia practicat un aterratge forçós al riu Hudson. Aquesta història es va perpetuar durant tres setmanes. La premsa va aprofundir en tots els detalls d'aquest accident. I el nostre va passar de llarg.

Es tracta de ciutadans de segona classe.
I hi ha els dictadors: ells no deixen que les càmeres entrin al país. Hi ha periodistes arrestats i condemnats. Es viola la seva llibertat sistemàticament.

Arriben algunes imatges de refugiats a Kivu Norte.
En els últims sis mesos, n'hi ha hagut 1.500.000 de desplaçats. S'imagina? És com a un país sencer caminant pels senders.

On van? Què busquen?
Menjar i seguretat. No poden tornar als seus camps perquè els mataran o els violaran. Mengen una vegada al dia. Es detenen en els camps, o on els acull alguna família. I els violents arriben darrere.

Alguns d'aquests violents són criatures.
Nens de deu anys. El LRA (Lord's Resistance Army, d'Uganda) cerca reclutes d'aquestes edats. Els caps rebels els donen drogues. Els diuen: si vols sobreviure, has de violar una nena de cinc anys. Si vols ser valent, has de matar una dona i menjar-te el seu cor. I els armen.

D'on surten aquestes armes?
Les veig als aeroports, a Kinshasa o a Kigali. Veig els Airbus 333 aterrant. Són avions belgues, francesos o espanyols. Descarreguen els contenidors.

Està segur que allà arriben les armes?
M'apropo, els pregunto. "És el meu negoci", em responen.

Espanya està en aquest negoci?
L'ambaixada espanyola sap moltes coses. Pregunti allà. Fa dos anys, quan hi va haver combats entre el president (Joseph Kabila) i l'exvicepresident (Jean Pierre Bemba), els milicians van bombardejar aquest edifici.

En tot aquest temps, què ha perdut vostè?
Molts amics. Barris sencers. Jo sóc en perill allà. Però no m'importa: vull explicar aquesta història.

L'han perseguit?
El 1997, quan va arribar Kabila pare (Laurent) des de Rwanda, vaig haver de caminar 800 quilòmetres en tres setmanes. Vaig ser un refugiat. Els soldats me'l van robar tot, em van disparar a l'oïda. Vaig veure com n'assassinaven molts d'altres.

Els soldats, els bandits, la maldat de l'home?
Tot està en la pobresa. I en l'educació. Són joves de 25 anys que mai no van anar a l'escola. Si els donen una arma, i tot just saben disparar-la, com sabran que això està malament?

LA VANGUARDIA
25 de març del 2009

Comentaris

Entrades populars